София

¬ Кутия с негативи / изложба фотографии / САМСИ – Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство, бул. “Черни връх” 4  / 4 септември – 14 октомври. “Кутия с негативи” представя фотографския архив на Галина Йотова, която е снимала художнически акции, фестивали и изложби в България от края на 1980-те до началото на XXI век. Какво има в тази кутия? Филми с първите акции на групa художници и приятели около изкуствоведа Димитър Грозданов. Филми от фестивала „Процес – Пространство” от създаването му през 1992 до 2002. Филми и отделни кадри от акции, снимани от неизвестни лица, но предоставени преди години и съхранени от Галина Йотова. http://sofiaarsenal-mca.org/

¬ Олаф Остен / Commuting 2018a / Национална галерия, Квадрат 500, пл. „Св. Александър Невски“, ул. „19-ти февруари“ 1 / 26 юли – 9 септември. Commuting 2018a е официалната изложба на Австрийско посолство в София за 2018 – годината, в която Австрия прие от България председателството на Съвета на ЕС. Неслучайно за нейното реализиране беше поканен Олаф Остен – съвременен художник от Виена, който активно и целенасочено работи върху проблематиките на европейските общества, границите и тяхното преодоляване, интелектуалните и историческите взаимовръзки между културите, възприемането на настоящето общество като едно цяло, съставено от милиони хора, устремени към една хуманна цел. https://nationalgallery.bg/bg/

¬ Елиезер Алшех / Естетиката на безобразието / музейна изложба / Софийска градска художествена галерия, ул. „Гурко” 1 / 21 септември – 18 ноември. След две години изследователска работа, Софийска градска художествена галерия открива новия изложбен сезон с експозицията посветена на 110-годишнината от рождението на големия български художник от еврейски произход и родственик на Жул Паскин – Елиезер Алшех. Изложбата е своеобразен визуален разказ за житейския и творчески път на твореца, който започва от Видин, преминава през Мюнхен, където Елиезер Алшех получава художественото си образование, през дълго и активно творческо странство, през опустошителната сила на еврейските трудови лагери, до “бягство” през 1951 г. в далеч Буенос Айрес, където художникът ще прекара повече от 30 години, за да достигне до собствения си край през 1983 г.https://sghg.bg/

¬ Pode Bal – Петър Садофски, Дан Трантина / Реконструкцията като трагедия и фарс / Музей на социалистическото изкуство, ул. „Лъчезар Станчев” 7 / 4 юли – 30 септември. Скулптурната композиция на Петър Садофски и Дан Трантина от чешката художествена група Pode Bal е представена в парка на Музея на социалистическото изкуство. Инсталацията дава възможност на обществеността да възобнови дебата за нерешените въпроси, свързани с престъпленията на комунистическия режим. Премиерата на творбата е през 2015 пред централата на Европейския парламент в Брюксел, където предизвика спорни емоции сред някои от европейските политици. „Историята на Хартмут Тауц е от голямо значение за създаването на скулптурата, защото прехвърля границите на днес съществуващи четири европейски държави и носи характеристиките на класическата трагедия, в която героят губи битката срещу многократно по-силния противник – в този случат комунистическите своеволия.” обяснява Петър Садофски. Проектът се осъществява от Чешкия център, съвместно с Посолството на Чешката република в София и Националната галерия.  https://nationalgallery.bg/bg/

¬ Нов политически плакат / музейна изложба / Музей на социалистическото изкуство, ул. „Лъчезар Станчев” 7 / 18 май – 28 октомври. Изложбата е съвместен проект на Музея на социалистическото изкуство и Националната художествена академия. Тя предлага една различна гледна точка, нов фокус към тематичната проблематика на музейната институция. Наред с това дава възможност за изява на най-младата генерация български плакатисти. Като естетически и социален феномен на модерната епоха, от всички останали изобразителни видове плакатът отразява най-точно, ясно и остро политическия и обществен климат на времето. Твърде често анонимен, истинско „дете на улицата“, плакатът достига най-бързо до своите зрители. Той трябва да въздейства с призивната си сила, да бъде лозунг, знак, заклинание и символ. Да убеждава и да подтиква към действие. https://nationalgallery.bg/bg/

¬ Марио Жеков (1898 – 1955) / музейна изложба / Национална галерия Двореца, пл. „Княз Александър I“  / 26 юли – 16 септември. Ретроспективната изложба, подготвена от ХГ Стара Загора, е посветена на 120-годишнината от рождението на Марио Жеков, една от най-значимите личности в областта на морския пейзаж в българската живопис. Роден в Става Загора, художникът пътува и работи в Инстабул, Париж, Ница, а после Пловдив и София, където развива и усъвършенства практиката си. Българското Черноморие, което Марио Жеков посещава при всеки удобен случай, остава обаче основно негово вдъхновение. След 1944 г. и с основаването на Държавно стопанско предприятие „Балкантурист”, той е сред най-активните фигури в рекламната сфера.  https://nationalgallery.bg/bg/

¬ Материя над материята / групова изложба / Гьоте Институт София, ул. “Будапеща” 1 / 5 септември – 6 октомври. „Matter over Matter“ е интердисциплинарен проект, който среща съвременни художници и 3D дизайнери от България и Гърция. Той изследва как новите технологии като 3D принтирането оказват влияние върху нашето възприятие и разбиране за материята, но също така и как съвременното изкуство рефлектира върху това чрез нови практики и подходи. С участието на Георги Стоянов, Марина Велисиоти, Никос Лампринос, Никос Маринис, Пепа Иванова, Савас Метаксас, Анто. Милота / Златолин Дончев. 3D дизайн: Катерина Бакалиу, Джорджия Цази, B2N. Изложбен дизайн: Рая Стефанова. https://www.goethe.de/ins/bg/bg/index.html

¬ Подривна игра / групова изложба / куратор Изабел Галиера / Галерия Структура, ул. “Кузман Шапкарев” 9 /  5 септември – 13 октомври. Изложбата е фокусирана върху темата за играта като критическа концепция и средство за изразяване. Тя се занимава с обектите и местата за игра като поле, пропито с противоречиви очаквания и създадено за и с човешкото тяло. Обикновено асоциираме играта със свобода и творчество, но тя често включва социални норми, дълбоко вградени в институционалните структури. Показвайки и пресъздавайки такива различни места, художниците в изложбата предизвикват липсата на прозрачност на подобни норми, които определят начините на движение и поведение на човешкото тяло в публичното пространство. С участието на Даниела Костова, Дейвид Пейдж, Луана Перили, Сонгюл Бойраз, Хлои Ирла, Рейчъл Пичей и Пол Мосиг. https://bit.ly/2PlHArM

¬ Сирма Сарафова – Ораховац / Нови работи / самостоятелна изложба / Галерия Credo Bonum, ул. “Славянска 2” / 30 август – 30 септември. В изложбата, съвместен проект на галерия Credo Bonum и галерия Sariev Contemporary, Пловдив, Сирма Сарафова – Ораховац ще покаже осем от най-новите си творби. В залата на галерия Credo Bonum, художничката подрежда също и реална композиция от предмети. Така тя разкрива процеса на създаване на картините си, но и дава нова перспектива за разчитане на композициите си. В тях изборът и мястото, което дава художника на всеки обект, придава нова стойност и смисъл на предметите. Към изложбата е създаден и малък документален филм, запечатващ начина на работа на художничката. Автори на филма са Весела Ножарова и Калин Серапионов. https://bit.ly/2wsjiFr

¬ Шифа Гиринджи / Търсенето на плодороден рай / Галерия +359, ул. “Галичица” 21 / 4 – 30 септември. Търсенето на плодороден рай е продължение на основния проект и изследване на художничката, който е насочен върху биологията и динамиката на популацията на гугутката – вид, известен с инвазивната си и мигрираща природа. Като следва миграционния маршрут на гугутката от 1960 г., тя превзема Водната кула в София за изследователска база и физически я преустройва. Фактът, че видът пристига в Европа през Балканите, дава възможност на художничката да разшири своя литературен преглед и да намери нови данни за разпространението на гугутките в България. Последващото картографиране на миграционните маршрути на гугутката се слива с архитектурата на водната кула в елиптична форма. Резултатът е мултидисциплинарна изложба, която е едновременно измислена и изследвана, съставена от орнитологична зала с портрети, архивна работа, научни статии и звукови инсталации. https://plus359gallery.com/

¬ Ленива проходимост / групова изложба / One Monev Gallery, ул. „Иван Вазов“ 14 / 4 – 14 септември. “Ленива проходимост” е проект на художниците Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Свилен Стефанов, които чрез текст, фотография и живопис изразяват общото си учудване и раздразнение от масовата тенденция за прерисуването и надрисуването на фотообрази в живописта. https://www.onegallery.eu/

¬ Фестивал на съвременната българска керамика  / Съюз на българските художници, изложбена зала Райко Алексиев, ул. “Раковски” 125 / 4 – 28 септември. Фестивалът на съвременната българска керамика представя оригинални творби на български художници, създадени през последните три години, и е отворен за участие за всички артисти, работещи с керамични материали. Тази година над 40 автори от различни възрасти ще наредят творбите си в зала „Райко Алексиев“. https://www.sbhart.com/bg/

¬ Жорж Ру / Мистерии и чудеса / фотографска изложба / Галерия Photosynthesis, бул.”Васил Левски” 57 / 11 – 28 септември. Цикълът „Мистерии и чудеса” съдържа фотографии, снети от видеоматериал, заснеман от Жорж Ру в продължение на 17 години. Фотографът няма точно обяснение за това, какво е изобразено на неговите снимки – всички те са кадри от проявления, заснети в небето. Повече от шест години, от 2002 до 2008 г., Жорж Ру не заснема други  необикновени явления и не възнамерява да показва видеоматериала от Перу. Но след този период те отново се появяват на неговите видеофилми и броят им значително нараства.  Това провокира  у него идеята да ги представи във фотографии с художествена и естетическа цел. https://photosynthesis.bg/

¬ Чавдар Ангелов и Джак Лaнг Ейкън / Сред цъфналите релси / съвместна изложба / Място 167, ул. “Раковски” 167 / 5 – 13 септември. Чрез абстрактна поезия и черно-бели фотографии изградената от артистите инсталация се стреми да покаже огромното влияние, което случайността, еволюцията и политиката могат да имат над човечеството, индивида и дори парче земя. Цялостната идея на проекта „Времеврат“ е да нищи миналото и да представя вариации на бъдещето, стремейки се да разшири възприятията ни за стрелата на времето, ентропията и ума. „Сред цъфналите релси“ е втората изложба от съвместния проект „Времеврат“ – между Чавдар Ангелов (България) и Джак Лaнг Ейкън (Нова Зеландия). https://bit.ly/2NDBi6p