В Европа и по света

¬ 14th Biennale de Lyon / 14-то Лионско биенале за съвременно изкуство / куратор Ема Лавин/ Лион, Франция / 20 септември 2017 – 7 януари 2018. От първото биенале през 1991 г., артистичният директор Тиери Распай кани кураторите да предложат ключова дума, която да даде тон на три следващи издания. „Плаващи светове“ на Ема Лавин е второто биенале следващо думата „модерен“ и словата на Шарл Бодлер, че „модерността е преходна, убягваща, условна; тя е едната половина на изкуството, докато другата е вечното и постоянното“. Във време на галопираща глобализация предизвикваща един постоянно ускоряващ се поток на движение, кураторският проект на Лавин изследва именно това „течно“ състояние на света и идентичността през призмата на съвременното изкуство. Проектът далеч няма, обаче, острата политическа насоченост на други големи изложения от тази година, а много от творбите носят един колкото поетичен и ониричен характер, толкова и усещането за незавършеност, в очакване на едно бъдещо продължение. http://www.labiennaledelyon.com/uk/la-biennale-d-art-contemporain.html

¬ 57th Venice Art Biennale 2017 / 57-мо Венецианско биенале за съвременно изкуство / куратор Кристин Масел / Арсенале и Джардини, Венеция, Италия / 13 май – 26 ноември 2017. Художественият директор на тазгодишното издание на прочутото Венецианско биенале, Кристин Масел, заяви, че това е изложба, „проектирана с художниците, от художниците, за художниците”. По думите й, тя се занимава със „себеизразяването” и с изкуството като „духовно измерение”, а не като политически изказ. Масел, която е главен куратор на съвременно изкуство в центъра „Помпиду” в Париж, сподели, че повече жени ще участват в изложбата, озаглавена „Viva Arte Viva” – акцентът ще е върху забравените художници и изследвания на творби от Латинска Америка, Близкия изток, Източна Европа и Русия. Необикновен аспект в биеналето според Масел е „Open Table” – в предната част на централния павилион в Гиардини участниците артисти ще обядват заедно с посетители по време на изложбата. www.labiennale.org/en/Home.html

¬ Фрагментирани истории: София-Берлин / Fragmentierte Erzählungen: Berlin-Sofia / Съюз на берлинските художници / Берлин, Германия / 30 септември – 22 октомври. След първия етап на изложбата провела се през месец юли в Музей за история на София и Гьоте-Институт София, е ред на българските художници да бъдат представени в Берлин. Инициатор на двойния изложбен проект е сдружение „Толкова близо, толкова далечe“, чиято цел е да стимулира художествената сцена в двата града. За изложбата, организацията казва: „фрагментирането на времето и пространството е характерен белег на съвременния живот. Връзките между реалното и виртуалното, природното и урбанистичното, историята и мита като че ли се умножават и правят бързото и лесно преминаване от едната реалност в другата все по-достижимо.“ Във фрагментираните истории в Берлин участват Елизабет Талауер, Викенти Комитски, Борис Праматаров, Деян Янев, Милена Нойберт, Сандра Стойчева, Магдалена Николова, Нели Георгиева, Ирма Водева, Антоанета Гълъбова, Калина Димитрова, Десислава Унгер, Христо Гелов, Радостина Доганова, Иван Костолов, Зара Александрова. www.vbk-art.de / http://www.soclosesofar.net/bg_BG/index/projects

¬ Instructions for Happiness / колективна изложба / 21er Haus Museum of Contemporary Art, Виена, Австрия / 8 юли – 5 ноември. Във време, в което инструкциите за щастие са неразделна част от всеки „помогни се сам“ наръчник, изложбата предлага перспективата на художниците за подобни напътствия и идеята за щастие и изследва в тази посока влиянието на изкуството върху обществото. Чрез интерактивни инсталации, обекти и симулирани ситуации, всеки посетител може да открие и собствената си дефиниция за най-неуловимото и търсено човешко състояние. https://www.21erhaus.at/

¬ Prix Marcel Duchamp 2017 / Centre Pompidou / Париж, Франция / 27 септември 2017 – 8 януари 2018. И тази есен центърът Помпиду представя в колективна изложба проектите на четиримата финалисти за наградата „Марсел Дюшан“ – Maja Bajevic, Joana Hadjithomas et Khalil Joreige, Charlotte Moth, Vittorio Santoro. Инициирана от ADIAF (асоциация за разпространение на френското изкуство по света) съвместно с центъра Помпиду, наградата дава възможност на млад артист творящ във Франция в областта на визуалните изкуства да представи работата си в не само в една от най-престижните музейни институции, но и в други френски и международни изложбени пространства. На 16 октомври ще бъде обявен и лауреатът за това издание.  https://www.centrepompidou.fr/en

¬ Soul of a Nation: Art in the Age of Black Power / Tate Modern / Лондон, Великобритания / 12 юли – 22 октомври 2017. Tate Modern събира на едно място някои от най-важните творби създадени от 60-те насам, по време най-вече на движението за граждански права и интеграция на чернокожите в Съединените щати. Изложбата хвърля светлина върху много процеси днес и дава редкия шанс да бъдат видени заедно различни творби променили облика на американското съвременно изкуство. http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/soul-nation-art-age-black-power

¬ Alejandro G. Iñárritu – CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) / Fondazione Prada / Милано, Италия / 7 юни 2017 – 15 януари 2018. Носител на три награди „Оскар“ и две награди „Златен глобус“, мексиканският режисьор, продуцент и сценарист Алехандро Гонсалес Иняриту представя в пространството на фондация Прада проекта си CARNE y ARENA, включен в официалната селекция на 70-то издание на фестивала в Кан. Инсталацията използваща основно виртуална реалност е поредица от преживявания, образи и емоции потапящи всеки участник в една нова форма на съвременното изкуство. За създаването на инсталацията, по която Иняриту работи повече от четири години са използвани най-новите технологии в областта на виртуалната реалност. „Иняриту превръща обмена между наблюдение и преживяване в процес на осмоза, в който границата между органичното тяло и изкуственото се размива и изчезва“ казва по този повод артистичният директор на фондация Прада, Джермано Челант.

¬ Bill Viola: A Retrospective / Guggenheim Bilbao XX Museum / Билбао, Испания / 30 юни – 9 ноември 2017. Музеят Гугенхайм в Билбао посвещава важна ретроспективна изложба на пионера в областта на видеоарта, американският художник Бил Виола, допринесъл за приемането на видеото като значима арт форма. https://billviola.guggenheim-bilbao.eus/en/exhibition