Пловдив

¬ Роджър Балън / Архетипи / ретроспективна изложба / Градска художествена Галерия, ул. „Княз Александър I” / 14 ноември – 5 декември. Над 100 черно-бели фотографии от 7 серии, направени между 1982 и 2014 година в Южна Африка ще бъдат показани в Градска художествена галерия Пловдив. Изложбата коментира някои от най-разпространените архетипни състояния на човешката психика и ни води от тъмнината към светлината, от абсурда към иронията, от отчаянието към освобождаването. „Във фотографиите ми преобладават символи от дълбоките нива на човешкото подсъзнание. Това е неукротимо място, което има собствени правила и функционира според свои закони. Фотографиите ми свързват моята същност с външния свят. Въпреки това, има безкрайни възможности и от мен зависи да организирам света чрез фотоапарата. В общи линии съм човек, който превръща визуалния хаос във визуална съгласуваност” – Роджър Балън. https://bit.ly/2zw61MI

¬ Мартина Вачева / Кал / самостоятелна изложба / Галерия SARIEV Contemporary, ул. „Отец Паисий“ 40 / 9 ноември – 30 декември. Настоящата изложба е своеобразно завръщане (след проекти като Serial Portraits и Посттраки) на художничката към тези първи изследвания на образите от фолклора, но и представлява тяхно значително разширяване. Вдъхновени от различни забравени български приказки и легенди, но в същността си част и от тези на много други народи, персонажите, които създава Мартина Вачева, представят едни универсални и първични митологични и фолклорни архетипи, чието присъствие продължава да тлее, къде по-силно, къде по-слабо, в колективното съзнание. В новите творби тя навлиза много по-надълбоко в изследването на някои основополагащи митове, първообрази и натрупани стереотипи и връзките им с подсъзнанието, емоциите и импулсите.http://www.sariev-gallery.com/

¬ Сергей Борисов и съветският художествен ъндърграунд. Опит за реконструкция / изложба фотографии / СКЛАД, ул. „Екзарх Йосиф“ 16 / 1 ноември – 5 декември. Фотографиите на Сергей Борисов от периода на перестройката и началото на 90-те, поетични или изпълнени с ирония и критицизъм, запознават тогава Запада със съветската ъндърграунд култура и артисти, създали нова вълна на контракултура. В този период фотографията все още е рисковано занимание, но Борисов смело показва “другата страна” на съветската догма. Макар да отразява времето, фотографията на Борисов не е документална. Освен портрети на съветски поп и рок певци, както и обложки за музикални албуми, визуалният му език се отличава с преднамерена режисура. Неговите голи, провокативни за времето си тела, пейзажи и улична фотография умело предават чувството на ирония и протест, характерни за периода. https://plovdiv2019.eu/bg