Месечен арт гид

СОФИЯ

¬ Група XXL / Минало и настояще на един контракултурен разказ / куратори Свилен Стефанов и Сузана Каранфилова / Национална галерия Двореца, пл. „Княз Александър I“ / 28 ноември – 18 февруари. Изложбата на създадената през 1994 група XXL съдържа документация и творби от вече далечното и изпълнено с желание за промяна последно десетилетие на миналото столетие, като същевременно показва актуални произведения на авторите от този някога пределно провокативен артистичен кръг. Освен основателите Свилен Стефанов, Генади Гатев, Хубен Черкелов, Иван Кюранов, Косьо Минчев, Расим, Георги Тушев и Слави Славов, са представени и автори, включили се в неговата дейност с течение на годините – Росен Тошев, Димитър Яранов, Георги Ружев, Борис Сергинов, Красимир Добрев, Йордан Ефтимов, Дейвид  Д’Агостино и Анатолий Осмоловски. С групата в различни години са сътрудничили голям брой автори, а десетки са открили самостоятелни изложби в пространството на галерия XXL. www.nationalartgallerybg.org

¬ Разместване на пластовете. Младо изкуство в музея / групова изложба / куратор Владия Михайлова / Софийска градска художествена галерия, ул. „Гурко” 1 / 14 декември 2017 – 4 февруари 2018. Своеобразно продължение на проектите и инициативите за млади автори и съвременно изкуство на Софийска градска художествена галерия и нейния филиал – галерия „Васка Емануилова“, кураторският проект „Разместване на пластовете. Младо изкуство в музея” изследва работата на едно незавършено и фрагментарно поколение художници в най-новата история на изкуството и в паметта на самата музейна институция. Поколение, започнало във времето на „лексиконите” и продължило в ерата на фейсбук и социалните мрежи. Представяща 35 автора, изложбата се занимава с темите за личните революции, новите образи и митологии, за отношението и работата на авторите с образите в епохата на интернет, за границите между реалността и въображението, за документите и различния поглед към града като глобално пространство на форми, политики и пътища на различни хора и разкази. С участието на Светозара Александрова, Рада Букова, Албена Баева, Искра Благоева, Ани Васева, Стела Василева, Боряна Венциславова, Вито Валентинов, Леда Ванева, Войн де Войн, Василена Ганковска, Станимир Генов, Зоран Георгиев, Иво Димчев, Стоян Дечев, Леда Екимова, Ясен Згуровски, Стефан Иванов, Викенти Комитски, Даниела Костова, Лазар Лютаков, Лубри, Минá Минов, Михаил Новаков, Бора Петкова, Светлана Мирчева, Мартин Пенев, Борис Праматаров, Камен Стоянов, Симеон Симеонов, Димитър Солаков, Радостин Седевчев, Антон Терзиев, Калина Терзиева, Антон Цанев. http://www.sghg.bg

¬ Иконата – символ и образ в модерното българско изкуство / куратор Любен Домозетски / Софийска градска художествена галерия, ул. „Гурко” 1 / 5 декември 2017 – 4 февруари 2018. Изложбата е опит да бъдат потърсени отговори за това как художниците възприемат и интерпретират иконата в светските произведения, каква е символната ѝ стойност, как средновековната и възрожденската образност и естетика въздействат върху художествения език на модерните автори. Хронологическата рамка е очертана от Освобождението на България (1878) и 1989 г., оформяйки два по-общи периода –  преди и след Втората световна война.. В експозицията са представени над 100 работи на творци като Иван Мърквичка, Иван Милев, Иван Пенков, Цанко Лавренов, Борис Денев, Златю Бояджиев, Илия Бешков, Дечко Узунов, Атанас Пацев, Димитър Киров, Румен Скорчев, Лика Янко, Иван Вукадинов и др. http://www.sghg.bg

¬ Станимир Генов / Букет / самостоятелна изложба / куратор Даниела Радева / Галерия Васка Емануилова, бул. „Янко Сакъзов” 15 / 17 ноември – 10 декември. Последното за 2017 г. издание от програмата „Място за срещи” на галерия „Васка Емануилова” представя най-новите произведения на Станимир Генов, чиято работа е ориентирана главно към живописта, но същевременно той експериментира широко с изразни средства, материали и похвати. В картините му понякога рамките се трансформират в детайли от самото произведение или картините са обвързани като елементи от инсталация. Изложбата представлява цялостен проект под общото название „Букет” и обединява живописни произведения, създадени през последната година, които са представени за първи път. http://veg.sghg.bg/?page=sabitiq_nachalo

¬ Близки срещи / финален проект на „Близки срещи – визуални диалози School4artists” / ИСИ – Институт за съвременно изкуство София, бул. „Васил Левски“ 134 / 17 ноември – 16 декември. В известен смисъл изследване на понятието „млад художник” в България днес, изложбата представя нови работи на Аксиния Пейчева, Деница Милушева, Ина Валентинова, Мартин Пенев, Миглена Йончева-Николова, Радослав Нинов, Радостин Седевчев, София Грънчарова, Стефан Иванов и е завършващ етап на проекта за последващо образование за млади художници – School4artists -, иницииран от Института за съвременно изкуство – София в началото на 2017 г. Какво всъщност се крие зад понятието „млад художник”? Какво се случва, ако тя/той не се фокусира изцяло върху пазарния резултат, нито се обръща към опростения формален ефект или преповтаряне на изградени от други „връзки” и „традиции”? Какво стои зад клиширания израз „намиране на свой път в изкуството”? Изложбата „Близки срещи” предлага моментната рефлексия на представителите на едно поколение. Авторите развиват свое собствено изказване – сантиментално, емоционално, изследователско, експериментално, понякога рязко, по своему отразяващо живата тъкан на всекидневната реалност.  http://ica-sofia.org/bg/ica-gallery/exhibitions/item/397-close-encounters

¬ STATIONS / Изложба концептуален моден дизайн / САМСИ – Софийски арсенал музей за съвременно изкуство и дизайнерска платформа „Иван Асен 22“ / САМСИ, бул. „Черен връх“ 2 / 9 ноември – 9 декември. “STATIONS” е третият концептуален проект на дизайнерска платформа „Иван Асен 22“. Той проследява и интерпретира глобалната тенденция мултилокализъм и проучва създадената чрез опит и преживявания на различни точки по света идентичност с изразните средства на концептуалната мода, моден филм и изложба-пространствена инсталация. Какво е усещането да си наравно у дома на няколко места по света? Или на това да се изгубиш между спирките? http://sofiaarsenal-mca.org/

¬ Д-р Галентин Гатев / В очакване на единицата / самостоятелна изложба / куратор Йово Панчев / Гьоте-институт България, ул. „Будапеща“ 1 / 16 ноември – 15 декември. Със своя нетипичен поглед и провокативен подход д-р Гатев е един от най-интересните и провокативни български съвременни художници в момента. През 80-те години той е един от малкото (а може би и първият) колекционер на т.нар. неконвенционално изкуство. Той реализира кураторски и артистични акции, останали емблематични в историята на българското съвременно изкуство. През 1994 г. курира изложбата „Дерматология? Изкуство“, която се провежда в Департамента по дерматология на Медицинската академия в София. В изложбата участват едни от ключовите фигури на сцената за съвременно изкуство и до днес: Недко Солаков, Божидар Бояджиев, Любен Костов и други. За новия си проект той избира галерията на Гьоте-институт, където ще представи инсталация, която отново поставя типичния за работата му въпрос: Води ли количественото натрупване до качествено изменение? https://www.goethe.de/ins/bg/bg/index.html

¬ Калоян Илиев – КОКИМОТО / Ретрограден Меркурий / самостоятелна изложба / Галерия Аросита, ул. ул. „Врабча“ 12 Б / 3 – 17 декември. „Когато една планета е ретроградна, тя се намира в покой, а тогава не може да контролира дейностите, за които отговаря и затова настъпва объркване, граничещо с хаос. И въпреки че опасността от това в медиите е по-скоро пресилена, отколкото реална, образът на Ретрограден Меркурий се възприема като негативен. Тази публична нагласа ме привлече като изследовател в началото на 2016 година, а след по-задълбоченото ми навлизане в материята и като творец установих позитивните тенденции, които носи периода… В продължение на две години търпеливо и методично използвах този потенциал, като реализирах идеите си по темата, само и единствено по време на Ретрограден Меркурий. Докато черпя енергия от астрологичния феномен, наблюдавах как той се превръща в заплаха за околните. В астрологията обаче няма добро или лошо, има само принципи, тенденции и влияния с различни характеристики, които нашето полярно съзнание е склонно да абсолютизира. Апокрифни светци и източен фатализъм, съчетан с екзистенциалната европейска тъга се обединиха в серия от рисунки, графики, пластики и колажи, за да напомня чрез тях, че колкото и да е богат и известен човек, все пак е смъртен.“ – Калоян Илиев – Кокимото http://bit.ly/2iazUd5

¬ Вера Гоцева / Пощенски картички към баща ми / самостоятелна изложба фотографии / Галерия Credo Bonum, ул. / 9 ноември – 7 декември. „„Пощенски картички към баща ми“ е лента на едно няколкогодишно пътуване. Нарязани и разпилени кадри, събрани от пилигримстването в темата за скръбта. Пътуване отвътре навън и отвън навътре. Проект за тъпата болка, спомените и рязкото събуждане от илюзията за вечността на нещата. Животът е болезнено кратък, хората преходни, а представите за тях нереални. Смъртта, дори и очаквана, винаги ни опустошава. Когато дойде, за да отнеме родител, оставя нас, живите, с всички неизречени думи, ненаписани писма, непоказани гледки, несподелени мисли.“ – Вера Гоцева. Позната под името Lomovera, Вера Гоцева има дълъг опит с лентови камери и седем изложби зад гърба си, едната от които е в рамките на Barcelona design week през 2014 г. Отделни снимки на Вера са публикувани в Huffington Post, Der Spiegel, Granta, Дневник, Капитал и много други издания.  В последната година и половина Вера Гоцева се превръща в лицето на смартфон фотографията, организирайки първите по рода си курсове по мобилна фотография на път – фото-уикенди, в които заедно с курсистите си обикаля непознати места в България. http://credo-gallery.bg/

¬ Анелия Райкова / 11 / самостоятелна изложба / Галерия a [cube] contemporary, ул. „Любен Каравелов“ 9 / 21 ноември – 9 декември. „Няма липса на празнота“ Самюел Бекет. Изложбата „11“ е разкадровка на есента, размисъл върху синьото в нея, диалог от Бекет, опит за симфония на фрагмента….Разхождайки полудялата си фантазия, тя е приказливото мълчание на ноември… Ноември е късно есенен месец от годината. Единадесети по ред. 11 работи… 11 месец….11…11 е свещено число, символизиращо просветление и ново начало. https://www.facebook.com/a.cube.contemporary/

¬ Гери Георгиева / Румената долина / самостоятелна изложба / Swimming Pool, бул. „Цар Освободител“ 10 / 9 – 31 декември. „Румената долина“ е последният проект на Swimming Pool за 2017. Гери Георгиева, родена 1986 г. във Варна), живее и работи в Лондон. Творчеството й обхваща видео, пърформанс, мултимедийни инсталации и музикални колаборации, а наскоро тя се дипломира в Royal Academy Schools, Лондон. Предходни самостоятелни изложби: Polythene Queen, Hunter/Whitfield, Лондон, 2017; Original Cheese, ANDOR, Лондон, 2016 и Solo Romantika, Res., Лондон, 2015. http://swimmingpoolprojects.org/bg/

¬ Лубри / самостоятелна изложба / One Night Stand Gallery, ул. „Христо Белчев“ 25 / 15 декември. В духа и принципа на галерията, фотографиите на Лубри са колкото ефимерни, толкова и противоречиви калейдоскопични отражения на различни реалности. Лишен от критика и морално осъждане, погледът на артиста изследва със спокойно любопитство избраните от него персонажи. http://bit.ly/2j9TSWi

¬ Михалис Гарудис / изложба живопис / Галерия Арте, ул. „Г.С.Раковски“ 183 А / 28 ноември – 22 декември. „От Античното до Модерното – всичко това събрано в кавалетните формати на Mихалис Гарудис, така както само той умее – прецизно, бавно, старателно до перфекционизъм. Един свят наситен със символи, алегории, метафори; свят колкото красив, толкова и крайно чувствителен до болезнен. Живопис изградена изцяло на противоположности: от фината маска на четката до майсторски колажирания реален предмет – камък, въже, дърво, пирони…..; от каменните антични мотиви до нежния полет на пеперудата; от обгорелите дънери до красивия пламък на свещта; от острието на пироните до фината бяла драперия; от вечното до мигновеното – един философски диалог със зрителя за неумолимите закони на вселената, заключени в краткия човешки живот.“ – Гергана Борисова, галерист http://bit.ly/2wYJ4Da

¬ Радослав Мъглов / Hoc est enim corpus meum. На дъното на сатурновата дупка / куратор Йово Панчев / Галерия „Райко Алексиев“, ул. „Раковски“ 125 / 8 декември 2017 – 6 януари 2018. „Изложбата предлага деконструкция на понятия, идентичност, автор и позиция. Проектът на Мъглов обобщава образа едновременно по концептуален и радикално пластичен начин, като ползва универсални стойности, характерни за обобщените истини достигнали до нас през един мъртъв език. Едноименната инсталация, разположена в голямата зала на галерия „Райко Алексиев“, съдържа група скулптурни обекти, които могат да се държат или разглеждат като цялост, но и като отделни произведения-същности. Самата изложба се развива около проблема за границата на индивида и групата, но това е само социалният й прочит. Формално глутницата, заела залата на галерията повдига доста въпроси, преодолява една проблемна граница между пластическата стилизация и съвременното маркиране на визуален образ, доизгражда го в универсален обект, фокусирал в себе си драматична фраза. Обектите са едновременно изпълнени с мимолетен обем и лишени от маса, натоварени с напрежение, но и с умора. Съвсем модерна като израз и актуална като тематика, изложбата представя няколко от работите на Мъглов от последната година и може да се разглежда тематично като терен на вътрешни търсения в различни нива, в различни роли на художника в съвременното общество.“ – Йово Панчев, куратор

¬ Калия Калъчева / Air on Wood / самостоятелна изложба живопис / Галерия Нюанс, ул. „Иван Денкоглу“ 42 / 30 ноември – 16 декември. Калия Калъчева, едно от вече разпознаваемите млади имена на българската арт сцена, разработва живописната си естетика чрез разнородни техники, без да пренебрегва любимите си теми и образност. В изложбата „Air on Wood” плътните конструкции на урбанистични пейзажи са доведени до абстрактни видения, сякаш зависими от настроенията на въздуха. Дървените плоскости, заменили платното, олекотяват преживяването, дишането става леко, въображението поетапно открива дълбочина в образите. „Парчета“ от предишни случки и пейзажи оживяват по нов начин, а въздушността дефинира пространството и формите, завихрящи се върху дървото. https://www.nuancegallery.bg/

¬ Опит за една революция / изложба живопис, скулптура, фотография и видео на група XXL / Център за култура и дебат „Червената къща „Андрей Николов”, ул. „Любен Каравелов“ 15 / 30 ноември – 15 декември. Изложбата включва (не)познати творби на Иван Кюранов, Генади Гатев, Георги Тушев, Расим Кръстев, Косьо Минчев, Свилен Стефанов, Хубен Черкелов, Георги Ружев, подбрани от Георги Тенев от лични и корпоративни колекции, за да сподели своята гледна точка към феномена „XXL“. Разказ и свидетелства за един естетически бунт в годините на Раздържавяването. http://www.redhouse-sofia.org/

¬ Бруно Кломфар / България – друга гледна точка / изложба фотографии / Галерия Synthesis, бул. „Васил Левски“ 55 / 22 ноември – 22 декември. През 2016-а и 2017-а година, по идея и покана на господин Томас Щьолцл – зам. посланик в Австрийско посолство София, Бруно Кломфар предприема няколко пътувания и заснема множество архитектурни обекти в България, построени в периода 1960 – 1980 година. Изложбата „България – друга гледна точка“ включва фотографии, направени по време на тези пътувания и заснети с изключителна прецизност и внимание към детайлите. Формиращ е изборът на фотографска техника, с която авторът работи, голямоформатна дигитална камера. Работата с нея изисква повече време и внимателен подбор на гледни точки. Получените изображения се съсредоточават върху пространствените структури и ясното им документиране, което позволява на зрителите да споделят пространственото преживяване на сградите и местата, които авторът изобразява, както и да усетят плътността на време, вложено при заснемането им. http://bit.ly/2nq0i8a

¬ Севда Семер / Скорошни картини / самостоятелна изложба / Галерия 2.0, ул. „Шести септември“ 26 / 27 ноември – 5 декември. „В началото на годината работих по книгата Latest paintings – наполовина текст, дневник, свързан с миналото, наполовина черно-бели отпечатъци на абстрактни картини. Темата за репродукциите и паметта се развиваше в работата ми през останалите месеци и сезони. Ако гледаш достатъчно дълго оригинала, после и черно-бялото копие – или може би обратното – започваш да виждаш картината като ритъм и постройка, нищо от това, с което натоварваме цвета (зеленото е спокойствие, синьото – дълбочина). Така картините започват да живеят по нов начин, като възможност за нещо лично свое. „Скорошни картини“ е пространствена инсталация, която се появи като реакция към самото място на Галерия 2.0, и представяне на книгата, за която ще е осигурено друго пространство, за четене.“ – Севда Семер https://www.facebook.com/gallery2.0urbanspace/

¬ Димитър Петров / Космически сезони / самостоятелна изложба / Галерия 2.0, ул. „Шести септември“ 26 / 6 –  15 декември. Предан на своето естетическо търсене, Димитър Петров развива артистична позиция, ориентирана около собствените му емоции и непреходните стандарти. Със завършена концепция, насочена към детайла, творчеството му е най-вече израз на артиста и в хармония с него. Използвайки отличаващ се колорит, той вдъхва живот на едни отвъд земни пространства, които публиката ще може да възприеме на сетивно ниво.

¬ Ралица Игнатова / Колекция върху основа (непълен албум) / самостоятелна изложба / Съюз на българските художници, галерия Шипка 6, ул. „Шипка“ 6 / 24 ноември – 9 декември. „Проектът представя работи, създадени в последните години, които заедно образуват една колекция. Те са свързани тематично в няколко раздела и се подреждат в един албум. Албумът и колекцията могат да бъдат разширявани или допълвани като размисъл за една цялост или непълна представа за живописта. И по-точно: Колекция върху основа или Непълен албум (или за някои основателни позовавания, такива каквито ги е видял авторът). Основата се оказва текст. Някакъв вид. Устен, авторски, музикален. Мушамите са само закачка, но с изцяло сериозни намерения. Дъските са само три, но се установява, че с мушамите е работено като с дъски, а при дъските – като с мушами. Същото се отнася и за останалите две основи – хартия и платно. Тематичните раздели са: всякаква литература. Под литература се разбира текст и основа…“ – Ралица Игнатова http://www.sbhart.com/bg/

¬ Спорът за реалноста / изложба съвременна българска живопис и скулптура / куратори Станислав Памукчиев, Петер Цанев, Кирил Василев / Съюз на българските художници, галерия Шипка 6, ул. „Шипка“ 6 / 5 – 22 декември. В последната за 2017 г. изложба на Съюза на българските художници, кураторският проект поставя въпроса за отношението към реалноста през погледа на повече от петдесет български съвременни художници и скулптори като Александър Вълчев, Андрей Даниел, Десислава Минчева, Димитър Генчев, Динко Стоев, Димитър Яранов, Долорес Дилова, Елена Панайотова, Емил Попов, Ива Яранова, Ивайло Аврамов, Иван Русев, Иван Славов, Иво Бистрички, Красимир Добрев, Красимир Русев, Красимир Терзиев, Лъчезар Бояджиев, Любен Генов, Людмил Лазаров, Марина Маринова, Мария Чакърова, Милко Божков, Моника Попова, Николай Колязов, Николай Майсторов, Николай Петков, Павел Койчев, Павлин Радевски, Петер Цанев, Правдолюб Иванов, Расим, Радоил Серафимов, Ралица Игнатова, Росен Тошев, Румен Жеков, Сашо Стоицов, Светлин Русев, Светлозара Александрова, Станимир Генов, Станислов Памукчиев, Стефан Лютаков и др.

¬ Пети форум малки графични форми / изложба графика / Съюз на българските художници, Арт алея, ул. „Гладстон“ 51А / 16 ноември – 10 декември. Със своите 57 участници петото издание на форума е не само показателно за тенденциите и посоките в графичното изкуство, за многообразието от печатни способи – от класическите (офорт, акватинта, сухата игла, преге, мецотинто, висок печат и литография) до дигитални технологии, но преди всичко уникална  артистична платформа, събираща  произведения на утвърдени автори с международни признания и графики на дебютанти. Именно изкуството на най-младите е отличителна черта на тазгодишното издание. http://www.sbhart.com/bg/

¬ Гален Желязков / Afterworks / самостоятелна изложба / Gifted Sofia, ул. „Иван Денкоглу“ 24 / 1 – 14 декември. Изложбата на Гален Желязков – Omerta в галерийното пространство на Gifted Sofia събира на едно място разнообразните по стил дигитални работи на артиста, работещ още за стрийт марката Goloka. http://bit.ly/2jbNqOD

ПЛОВДИВ

¬ Колекцията на КЦМ 2000 / Градска художествена галерия, зала временни експозици, ул. „Княз Александър I“ 15 / 1 – 31 декември. Една от най-старите корпоративни колекции в Пловдив – колекцията на КЦМ 2000 Груп представя подбор от 110 платна от български художници, притежание на холдинга от десетилетия във всички класически жанрове – портрет, натюрморт, фигурална композиция, пейзаж. Представени са 65 автора, чието творчество често е тясно свързано с Пловдив и региона. http://www.galleryplovdiv.com/

¬ Оставете ги да рисуват II (Драскай и драсвай) / групова изложба – рисунки / куратор Правдолюб Иванов / галерия SARIEV CONTEMPORARY, ул. „Отец Паисий“ 40 / 3 ноември – 28 декември. „Оставете ги да рисуват“ за поредна година дава смел поглед към различните значения и форми на рисунката в съвременността. Настоящото издание носи подзаглавието “Драскай и драсвай” и представя нови и познати за българската сцена имена, между които утвърдени международни художници и млади творци в началото на кариерата си. Част от творбите се показват за пръв път пред публика или са създадени специaлно за изложбата “Оставете ги да рисуват II (Драскай и драсвай)”. Представените автори са Андонис Донеф, Боряна Петкова, Вито Валентинов, Дан Пержовски, Игор Ешкиня, Камен Стоянов, Красимир Терзиев, Лъчезар Бояджиев, Майк Буше, Мартина Вачева, Михаил Михайлов, Младен Милянович, Недко Солаков, Праволюб Иванов.  www.sariev-gallery.com/

¬ 100 гледни точки към Пловдив – II етап / групова изложба / Галерия Резонанс, ул. „Петър Парчевич“ 14 / 17 ноември – 17 декември. Във втория етап на международния проект, представящ гледната точка на 100 артиста към 100 обекта в Пловдив са включени работите на 44 художника от 19 страни. Към всяка снимка на обект в града, творецът добавя своята интерпретация, свободен да използва всички изразни средства.

¬ Сборна изложба живопис и скулптура / Галерия LUnion de Paris, ул. „Отец Паисий“ 5 / 1 декември – 28 февруари. В експозицията влизат творби на знакови за съвременното българско изкуство автори – акад. Светлин Русев, Иван Г. Рембранда, Иван Кирков, Георги Баев, Крум Дамянов, Иван Тотев, Вежди Рашидов. Избраните произведения са създадени от края на 60-те до днес и бележат различни периоди от творчеството на живописците и скулпторите. В работите им се усеща засилващото се автономно присъствие и изграждането на образна вселена, която отразява действителността в неочакван драматичен, мистичен или поетичен аспект.

ВАРНА

¬ Емануела Цонева / Животът като мозайка / самостоятелна изложба / Градска художествена галерия Борис Георгиев, ул. „Любен Каравелов“ 1 / 28 ноември – 12 декември. Юбилейната изложба на Емануела Цонева отразява творческия й път като художник и включва над 60 картини, стъклописи, графики и пана от емблематични за нея минали проекти и изложби. Далечният Изток, чието присъствие се усеща в изложбата – от реализацията на творбите до начина на експониране – е и вдъхновение в творчеството на Емануела Цонева през последните години. Темата е провокирана от няколко пътувания, които внасят нов прочит в изкуството на художничката. http://www.varnacityartgallery.com/

¬ Даниел Дянков / Другият живот / самостоятелна изложба / Галерия 8, ул. „Шкорпил“ 8А / 23 ноември – 14 декември. Намерените в едно таванско помещение автентични финансови документи от периода 1937 – 1939 се превръщат буквално в основа на част от творбите на Даниел Дянков, представени в изложбата. Другият живот вдъхнат от художника на тези архивни документи променя тотално предназначението им и отношението на зрителя към тях. Експозицията е допълнена с живописни работи на платно и ръчна хартия. http://bit.ly/2BDVajT

¬ Камен Старчев / Изчезване на спомена / самостоятелна изложба / Contemporary Space, ул. „Марко Балабанов“ 23 / 22 ноември – 9 декември. „Кой е най-дълго съхраняваният спомен според книгата на рекордите на Гинес? Каква е средната скорост на поява на спомена? Спомняте ли си убийството на Орфей? Къде бяхте по това време? Какво си спомняте? Настоящата изложба представя отделни произведения, всяко от отделен цикъл или серия, един вид пунктири, чиято свързаност би дала обща картина. В изследване на потапянето в паметта, назад, напред или просто нататък, те превръщат хоризонта в процес. Процес, в който спомените приемат свойствата на материята спрямо хоризонта на събитията.“ – Йово Панчев, куратор http://www.contemporaryspace.bg/

¬ Лиана Димитрова / Recycle yourself / самостоятелна изложба / Галерия A & G Art Meeting, ул. „Братя Шкорпил“ 13 / 16 ноември – 9 декември. Изложбата Recycle yourself е обръщане към себе си. Как да рециклираш себе си? Как да се отървеш от зациклянето? Как да изхвърлиш ненужния вече баласт, за да балансираш правилно? Да преработиш отпадъчното, за да създадеш сърцевина отново… В творбите на Лиана Димитрова няма готови отговори. Има философско-художествено търсене в силно експресивни картини. Като съвременен визуален артист, нейната същност е в смелото движение, в откриването на нови форми за изразяване, които прекрачват обичайните граници. http://www.a-g-artmeeting.eu/events/current-exhibition/

 

В ЕВРОПА

¬ 14th Biennale de Lyon / 14-то Лионско биенале за съвременно изкуство / куратор Ема Лавин / Лион, Франция / 20 септември 2017 – 7 януари 2018. От първото биенале през 1991 г., артистичният директор Тиери Распай кани кураторите да предложат ключова дума, която да даде тон на три следващи издания. „Плаващи светове“ на Ема Лавин е второто биенале следващо думата „модерен“ и словата на Шарл Бодлер, че „модерността е преходна, убягваща, условна; тя е едната половина на изкуството, докато другата е вечното и постоянното“. Във време на галопираща глобализация, предизвикваща един постоянно ускоряващ се поток на движение, кураторският проект на Лавин изследва именно това „течно“ състояние на света и идентичността през призмата на съвременното изкуство. Проектът далеч няма, обаче, острата политическа насоченост на други големи изложения от тази година, а много от творбите носят един колкото поетичен и ониричен характер, толкова и усещането за незавършеност, в очакване на едно бъдещо продължение. http://www.labiennaledelyon.com/uk/la-biennale-d-art-contemporain.html

¬ Camille Henrot  / Days are Dogs / куратор Daria de Beauvais / Palais de Tokyo / Париж, Франция / 18 октомври – 7 януари. За третото издание на проекта „картбланш“, центърът за съвременно изкуство Palais de Tokyo кани художничката Камий Енро. В изложбата, озаглавена Days are Dogs,  Енро разглежда един от най-големите митологични разкази на 21 век – дните от седмицата. Изобретение на човека, за разлика от циклите на Луната или въртенето на Земята около Слънцето, дните от седмицата оказват не по-малко влияние върху физическото и психологическо състояние на човека. Разделена на седем секции, по една за всеки ден, изложбата е своеобразен опит да проникне в ритъма и наратива, които управляват ежедневието. http://www.palaisdetokyo.com/en

¬ Prix Marcel Duchamp 2017 / Centre Pompidou / Париж, Франция / 27 септември 2017 – 8 януари 2018. И тази есен центърът Помпиду представя в колективна изложба проектите на четиримата финалисти за наградата „Марсел Дюшан“ – Maja Bajevic, Joana Hadjithomas et Khalil Joreige, Charlotte Moth, Vittorio Santoro. Инициирана от ADIAF (асоциация за разпространение на френското изкуство по света) съвместно с центъра Помпиду, наградата дава възможност на млад артист, творящ във Франция в областта на визуалните изкуства, да представи работата си не само в една от най-престижните музейни институции, но и в други френски и международни изложбени пространства. https://www.centrepompidou.fr/en

¬ Wim Delvoye / ретроспективна изложба / Museum Tinguely / Базел, Швейцария / 14 юни 2017 – 1 януари 2018. Първата ретроспективна изложба в Швейцария посветена на белгийския артист Вим Делвоа представя някои от най-значимите и противоречиви негови творби, сред които и различните версии на проекта Cloaca. Познат още с татуирането на живи прасета и отглеждането им до тяхната естествена смърт, Делвоа не спира да обновява творческия си процес в търсене на нов поглед върху различни социални и културни процеси и отношението на обществото към човешкото тяло. https://www.tinguely.ch/en/ausstellungen/ausstellungen/2017/Wim-Delvoye.html

¬ Ai Weiwei / D’ailleurs c’est toujours les autres / Musée cantonal des beaux-arts / Лозана, Швейцария / 22 септември 2017 – 28 януари 2018. 13-ти в класацията на Artindex и далеч пред артисти като Деймиън Хърст (28-мо място) и Джеф Кунс (51-во място), роденият в Пекин художник продължава да бъде сред най-значимите фигури на съвременното изкуство и да изразява чрез работата си своята позиция по политически и социални въпроси от международно значение. Изложбата, която му посвещава музея за изящни изкуства в Лозана има обаче ретроспективен характер, представяща повече от 40 творби на артиста, създадени от 1995 г. насам. http://www.mcba.ch/en/exhibitions/current-exhibitions/

¬ Alejandro G. IñárrituCARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) / Fondazione Prada / Милано, Италия / 7 юни 2017 – 15 януари 2018. Носител на три награди „Оскар“ и две награди „Златен глобус“, мексиканският режисьор, продуцент и сценарист Алехандро Гонсалес Иняриту представя в пространството на фондация Прада проекта си CARNE y ARENA, включен в официалната селекция на 70-то издание на фестивала в Кан. Инсталацията, използваща основно виртуална реалност, е поредица от преживявания, образи и емоции потапящи всеки участник в една нова форма на съвременното изкуство. За създаването на инсталацията, по която Иняриту работи повече от четири години, са използвани най-новите технологии в областта на виртуалната реалност. „Иняриту превръща обмена между наблюдение и преживяване в процес на осмоза, в който границата между органичното тяло и изкуственото се размива и изчезва“, казва по този повод артистичният директор на фондация Прада, Джермано Челант.

 

АРТ КАРИЕРА

¬ Международно биенале на графиката Тайван 2018 / International Biennial Print Exhibit: 2018 ROC / Краен срок за участие 20 януари 2018. Организирано от 1983 г. насам от Националния музей за изящни изкуства на Тайван и Министерството на културата на Тайван, международното биенале за графика обявява отворена покана за участие с творби, създадени след 2015 г. Пълни условия за участие на http://printbiennial.ntmofa.gov.tw/print18/news_en/?mode=detail&id=1

 

АРТ СРЕЩИ

¬ Майсторски клас на Теодор Ушев / организатор фондация „Арт Офис“ / Дом на киното, ул. „Екзарх Йосиф“ 37, София / 9 декември, 16.30 ч. По покана на фондация „Арт Офис“ в рамките на „Дни на канадското кино в България“, аниматорът Теодор Ушев ще проведе свой майсторски клас, последван от ретроспектива на неговите филми. Входът за майсторския клас е свободен, а началният час на ретроспективата е 18.30 (билети на касите на Дом на киното). http://bit.ly/2jboK93

¬ Расим – живот и дело, течности и плът (един субективен поглед) / Център за култура и дебат „Червената къща „Андрей Николов”, ул. „Любен Каравелов“ 15 / 12 декември, 19.30 ч. Разказ / разговор / разрез на едно уникално артистично тяло. Нестинарски опит, регистриран чрез видео и спомени. Реминисценции през десетилетия на художествен радикализъм и експерименти, невиждани преди в българското изкуство. Метафора на пазарния култ, връхлетял България след падането на комунистическия култ: Расим променя тялото си. За година се превръща в мускулест идеал на силовата епоха. Реже части от плътта си, за да засвидетелства: не обрязването прави човека брат или враг. Расим се нагърбва с отчаянието на безпризорната младеж. Диша лепило и стига до ръба между изкуство и реалност, между здраве и болест. С участието на Расим Кръстев и Георги Тенев. Вход свободен. Резервации на 02/988 8188, 0885 828 532 и e-mail office@redhouse-sofia.org. http://bit.ly/2zMcVfx