„Нови работи“ на Сирма Сарафова-Ораховац

Когато сме деца, вещите ни се струват по-големи, по-цветни, говорещи дори, съдържащи значение. С процеса на израстването предметите се разомагьосват и губят своята добавена стойност. Сирма Сарафова-Ораховац обаче е успяла да запази способността си да вижда тези им качества. В последната си изложба “Нови работи” в галерия Кредо Бонум, която продължава до 30 септември, авторката играе със символиката на вещите, комбинирането и взаимодействието им, когато са извадени от контекста на тяхната пряка функция и сложени в този на курираната художествена композиция.

Сирма Сарафова-Ораховац, Композиция, 2017

Сирма Сарафова–Ораховац е преживяла началото и края на едно време, в което достъпът до стоки в България е бил ограничен. Може би донякъде повлияна от тази действителност художничката развива особена сензитивност към вещите и тяхната стойност. По време на пътуванията си в САЩ, тя получава достъп до много по-богат визуален “пазар”, сблъсква се с естетиката на поп-арта, от която остава силно впечатлена.

Разбира се, нейните художествени търсения биха останали неразбрани в реалността на други виждания за това какво изобщо трябва да представлява визуалното изкуство. Родена през 1937 г. и завършила първия випуск на Художествената гимназия в София, дълго време трябва да мине докато публиката, нагласите и времето като цяло “узреят” за нейното творчество.

Сирма Сарафова-Ораховац, Композиция, 2017

Творческият процес при създаването на картините й се осъществява на няколко етапа. Ежедневно художничката предприема своеобразен лов за вещи и впечатления. След това обектите подлежат на внимателна композиция, в която се оформя техния диалог, те придобиват нови значения в тази своя нова взаимовръзка. Предметите тя разглежда в тяхната цялост – “символ, форма, цвят, структура”. Натюрмортът накрая рисува с маслени бои, флуоресцентен акрил, акварел, въглен… Ключова роля в произведенията играят белият цвят и белият фон (излъчващи светлина), в който обектите са удобно настанени (Сарафова споделя, че поради това често творбите й са провиждани като незавършени). Стремежът към бялото минава през откриването на перфектната медия за рисуване: белият картон, който запазва във времето качествата на цветовете и позволява разнообразие на техники. В “Нови работи” виждаме седем творби, придружени от постановка с обекти, които нагледно демонстрират композиционната фаза на процеса и приканват да бъдат откривани в картините.

В ателието на Сирма Сарафова – Ораховац. Снимка: Галя Йотова.

Вещите от видимия свят добиват по-дълбоко значение в композициите на художничката, така че изкуството да заприлича на живота: манекените символизират човека, мъжа, жената; маските – свръхестествените сили на Господ; играчка извънземно – технологиите… Сирма Сарафова улавя неосъзнатостта на ежедневието и го трансформира в завършено единство. Насочва вниманието ни към обекти на консумеризма, поп-културата, православието и т.н., които виждаме през друга призма като самостоятелни, цели.

Сирма Сарафова-Ораховац, Композиция I, 2017

Непрекъснатата трансформация на света е парадоксално една от най-постоянните негови величини. Със своето творчество, Сирма Сарафова-Орховац “изважда” обекти на настоящето извън този вселенски оборот и ги въвлича в една друга, по-лична реалност. Художничката ги изследва и играе с тях, създава други истории като достига до подсъзнатото и по този начин претворява цяла една действителност.

Автор: Бояна Джикова

Заглавно изображение: Композиция от предмети, включена в изложбата. Снимка: Бояна Джикова.

Публикувано в Арт ревю с етикети , , . Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.