Арт старт(ъри) през 2018

За втора поредна година кураторите Весела Ножарова, Стефка Цанева и Даниела Радева събират най-любопитното от младото изкуство в изложбата от две части Арт старт, в Галерия Credo Bonum и Гьоте институт в София. Дванайсет нови имена на възраст до 35 години получават възможност за изява и трибуна, от която да провокират интерес към творчеството си: в Гьоте институт – Антон Цанев, Елена Назърова, Атанасов, Марта Джурина, Мариян Атанасов и в Credo Bonum – Тина Хамзе, Калина Мавродиева, Пепа Иванова, София Грънчарова, Станислава Иванова, Деница Милушева и Мартин Пенев.

В търсене на непознатите, кураторите си поставят амбициозната задача да селектират художници, които да следим през цялата година и в бъдеще. Със сигурност дълго липсваше онази жажда за открития със специфичния заряд на младото изкуство – енергия, която изненадва и поднася на сетивата нещо различно и новаторско. Привикването към тенденции, автори и произведения, както и нагласата, че знаем какво да очакваме, може да бъде притегателна сила, но понякога изморява. Ето защо шансът, който Арт старт предоставя, е възможност и за публиката да направи своите открития. А те, както изглежда, са навсякъде.

Атанасов, „8 поеми“, инсталация от 8 фотографии с различни размери. Снимка: Лора Атанасова

Може би ходът, който предприемат кураторите на изложбата е рискован, но от друга страна е навременен и обещаващ. Едва ли е възможно всяка година да се селектират автори, които са непознати за публиката и едновременно с това да са готови да бъдат показани. Този аспект прави проекта изключително интересен и показва колко много млади художници очакват своя шанс, докато трупат опит, впечатления и изграждат своя образ. Още по-нтересно е какво се случва с тях след това и как те реагират на този старт. Проектът показва също, че у нас има професионалисти, които застават уверени зад такова приключение и това не бива да се подминава.

Антон Цанев, скулптури от хартия с вариращи размери от серията „Букви“, 2016. Снимка: Лора Атанасова

Превръща се в традиция да бъдат търсени автори, които живеят, учат и се развиват професионално в други държави, респективно са носители на други културни влияния. Неизбежно това провокира въпроси за противопоставянето и сравняването на художниците, както и дали публиката разпознава тези от тях, които практикуват в чужбина. Подобен микс от наслагвания няма за цел да отличи едни пред други. Напротив, тези контексти подчертават индивидуалните качества и рефлексии, като анализират единствено интересите и динамиката на процесите в съвременното младо изкуство.

Деница Милушева, Бунтовник на тялото,2016 – 2017, рисунка върху фотография. Снимка: Лора Атанасова

Tрудно е да се правят обобщения и генерални заключения на база произведенията в Арт старт, защото всеки един от авторите е посвоему специален. Мултижанровата изложба е резултат от едногодишно проучване на новите лица в българското изкуство и демонстрира възможностите за развитие в неочаквани посоки. Например, изложбата ни отдалечава от тенденции, които се превърнаха в критерии за актуалност – видеоарт, пърформанс, нови медии. Тази група художници ни връща към живописта, илюстрацията, скулптурата и т.н., но с много силно индивидуално присъствие, полет на въображението и разпознаваем почерк.

Тина Хамзе, Вода, 2017, масло върху платно. Снимка: Лора Атанасова

Живописта на Калина Мавродиева, за която Artnewscafé писа по-рано през 2017, отново препраща към много интимни моменти, фрагменти от спомени върху хартия. Този път Калина представя малък формат рисунки. С маслена живопис участва Тина Хамзе и показва експресивни платна от серията „Вода“.

Пепа Иванова, Ляво – Живо, 2017, сайт-специфик инсталация. Дясно – Вдишвайки време, 2017, светещи кутии, хартия, свободна от киселини. Снимка: Лора Атанасова

Пепа Иванова представя „Живо“, 2017, сайт-специфик инсталация във версия, създадена специално за изложбата. Съчетава наука и изкуство в система от маркучи и вода и поставя въпроси за материята. Другата инсталация, с която участва е „Вдишвайки време“, 2017.

Прави впечатление, че голяма част от авторите поставят фокус върху фотографията и разнообразието от възможности за изразяване чрез нея.

София Грънчарова, Поемата като маска, 2016 – 17, смесена техника, ситопечат, дигитален печат, плат. Снимка: Лора Атанасова

Мариян Атанасов – от серията Градски фрагменти, 2016, фотография. Снимка: Лора Атанасова

София Грънчарова изследва съчетанието на фотография и колаж в сайт-специфик инсталацията „Поемата като маска“, 2016 – 17. Мариян Атанасов е фотограф-любител, със специалност „Индустриален дизайн“, който комбинира интереса към двете области в серията „Градски фрагменти“, 2016 – архитектурна фотография на границата с абстракцията. Деница Милушева е скулптор по образование, но в Арт старт представя документални материали от акции в градската среда. Марта Джурина също експериментира с фотографията. Използва умело ефектите на химикалите, светлината и прегъването на хартията. В изложбата участва с „Без заглавие“, 2016, директно осветяване върху аналогова фотография, и „Без заглавие“, 2017, смесена техника. Атанасов представя „8 поеми“, инсталация от 8 фотографии с различни размери. Авторът работи също в областта на рисунката и фотокнигата.

Марта Джурина, Без заглавие, 2017, см. техника, аналогова фотография, уникат, плексиглас, латекс. Без заглавие, 2016, директно осветяване върху аналогова фотография, уникат, вариращ размер. Снимка: Лора Атанасова

Елена Назърова, VAISAKHA 2017 – 2018, авторска книга, извадки, дигитални принтове, рисунка. Снимка: Лора Атанасова

Фокусът в творчеството на Елена Назърова е книгата. Нейната изложба Be.done! беше отразена от Artnewscafé през месец ноември 2017. В Арт старт представя книгата „VAISAKHA” и Кукери, 2017, част от проекта „VAISAKHA”.

Станислава Иванова, Безкрайност“, 2017, 7 керамични обекта. Снимка: Лора Атанасова

Станислава Иванова и Антон Цанев изразяват себе си чрез скулптурата. Станислава участва със 7 керамични обекта под името „Безкрайност“, 2017, а Антон със скулптури от хартия от серията „Букви“, 2016.

Мартин Пенев, вляво – „Котка се разтича от тавана”, 2017, инсталация (тел и изкуствена козина) вдясно – „Времето е най-старият ми враг”, 2018, обект (плюшена играчка, латекс, пясък). Снимка: Лора Атанасова

Концептуалното присъствие в проекта се дължи на Мартин Пенев – автор с интереси в областта на медийните изкуства, интерактивния дизайн, инсталацията и пърформанса. В Арт старт представя „Времето е най-старият ми враг“, 2018, обект (плюшена играчка, латекс, пясък), „Котка се разтича от тавана“, 2017, инсталация (тел и изкуствена козина), „Огън“, 2017, инсталация (принт, PVC, камъни) и „Лулу има нови мечти“, 2017, инсталация (лисица-яка, PVC).

Изложбата продължава до 9 февруари 2018 в Галерия Credo Bonum, ул. Славянска 1, София и Гьоте институт, ул. Будапеща 1, София.

Автор: Лора Атанасова

Заглавно изображение: Калина Мавродиева, от серията Семеен портрет, 2013 – 2016, масло върху хартия. Снимка: Лора Атанасова

Публикувано в Арт ревю с етикети , . Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.