Младо изкуство в музея

В началото на декември 2017 Софийска градска художествена галерия представи изложбата „Разместване на пластовете. Младо изкуство в музея“ – кураторски проект на Владия Михайлова, с участието на 35 от най-разпознаваемите млади български автори в областта на живописта, графиката, скулптурата, инсталацията, фотографията, видеоарта и пърформанса: Светозара Александрова, Рада Букова, Албена Баева, Искра Благоева, Ани Васева, Стела Василева, Боряна Венциславова, Вито Валентинов, Леда Ванева, Войн де Войн, Василена Ганковска, Станимир Генов, Зоран Георгиев, Иво Димчев, Стоян Дечев, Леда Екимова, Ясен Згуровски, Стефан Иванов, Викенти Комитски, Даниела Костова, Лазар Лютаков, Лубри, Минá Минов, Михаил Новаков, Бора Петкова, Светлана Мирчева, Мартин Пенев, Борис Праматаров, Камен Стоянов, Симеон Симеонов, Димитър Солаков, Радостин Седевчев, Антон Терзиев, Калина Терзиева и Антон Цанев.

35 разместват пластовете, за да прекрачат още по-убедително прага на музейната институция. Отдавна вече е традиция Софийска градска художествена галерия да застава зад проекти, ангажирани с проблематиката на съвременното изкуство и да търси начини за попълване на своята колекция. Още през 2003 г. поставя началото на програмата за млади автори „Място за срещи“, която по-късно става неразделна част от изложбената политика на галерия „Васка Емануилова“ – филиал на Софийска градска художествена галерия. Важен техен партньор в каузата за популяризиране на младото българско изкуство и обновяване на музейния фонд е Societe Generale – Експресбанк, която също създава платформа за подкрепа на млади творци от различни сфери на съвременното изкуство („Прототип“).

Изглед от изложбата

Произведенията в изложбата „Разместване на пластовете. Младо изкуство в музея“ обхващат във възможно най-широк смисъл тенденциите и посоките, които младите автори следват и задават. През годините в Софийска градска художествена галерия и филиала галерия „Васка Емануилова“ са показани над 120 имена, които разкриват качествата и творческите търсения на ново поколение художници. Целта на галерията е да открие и представи зараждащите се художествени явления, които устояват на различни фактори и заемат категорично място в артистичното пространство. Част от авторите живеят и работят в чужбина, но никога не са прекъсвали връзката с художествените среди у нас. Тяхното присъствие в изложбата показва различна сетивност, с което кураторът Владия Михайлова допълва визията за динамиката на съвременните процеси в изкуството.

Селекцията демонстрира духа на младата художествена сцена, като подчертава и индивидуалния почерк на всеки от авторите. Произведенията са подчинени на различен стил, медии и формати, с което изложбата синтезира новите визуални кодове, очертава и формира „картината“ на младото изкуство в България. Някои от творбите вече са част от фонда на галерията, докато други се представят за пръв път или са създадени специално за проекта.

Даниела Костова е един от авторите с практика в чужбина. Тя участва в изложбата с „Приклещване“ – сайт-специфик инсталация, мащабен фотопринт от самозалепващ се винил върху стена. Творбата акцентира върху зависимостта от вещите.

Албена Баева – Beauty3+, интерактивна инсталация, пластмаса, електроника, дърво

Интересни са триизмерните, зооморфни модели, с които Албена Баева митологизира съвременната жена под заглавието „Голи тела“. Названията на пластиките („Кучка“, „Змия“, „Крава“ и т.н.) кореспондират с животинските характеристики приписвани на жените в сексистки контекст. Фигурите са изработени от гипс и бетон, с помощта на 3D принтер. Албена Баева представя и „Beauty3+” – кукла, която подсвирва на посетителите, като в случая поставя женския образ в позицията на провокатор.

Искра Благоева, The last suffer, акрил върху платно

Искра Благоева също изследва образа на жената и я анализира в подчертано драматичен контекст в серията „Черни картини от радостни събития“. Платното „The last suffer“ (Последното страдание) прави препратка към „Тайната вечеря“ (“The last supper”) на Леонардо да Винчи, но в композиция само от жени. В другите платна интегрира и интерпретира персонажи от древногръцката митология („Цербер хленчи в Ада“ и „Самата Харпалика внезапно огладня“).

Минá Минов „съобщава“ със своето произведение „Служебен вход“, че само на 1 февруари 2018 г. Софийска градска художествена галерия ще отвори за посетителите служебен вход в задната част на сградата. Акцията е част от изложбата. Не подминавайте тази възможност и се оставете да бъдете въвлечени в създадената ситуация за конкретно пространство.

Пърформанс на Войн де Войн и Мари Чивиков

Тандемът Войн де Войн и Мари Чивиков се впускат в изследване на въображаемите срещи, пресечните точки и посланията на реални образи от миналото в „Революцията няма да умре с нас, част 2 – Роботническа мисъл“ – пърформанс и инсталация с биографичен характер. Авторите представят документално две личности с революционни идеи, всъщност на технитe прадеди – Панайот Чивиков и Анна Войнова, чиито съдби се преплитат в политически смисъл и поле на действие. Войн и Мари представиха своя пърформанс по време на откриването на изложбата.

Радостин Седефчев – 85, молив, хартия, ПВЦ, общ план и детайл

Радостин Седефчев също анализира образи от миналото и портретува в 85 рисунки списък със сексуални партньори. Събира персонажите като фрагменти и предлага нов прочит на спомените в по-голям, обобщаващ формат.

Усещам като пропуск всяко произведение, което няма да бъде споменато тук, както и неговия автор, но изпълнението на подобна задача е непосилно. Това е само опит за въведение към всичко, което може да се види в експозицията. Предстои и издаване на каталог, в който ще бъдат представени още 33 имена, формиращи артистичните практики у нас.

Изложбата в Софийска градска художествена галерия продължава до 4 февруари 2018 г.

Лора Атанасова

 

Заглавно изображение : Даниела Костова – Приклещване. (детайл) Сайт-специфична инсталация, мастиленоструен печат върху самозалепващ се винил.

Автор на снимките в публикацията – Лора Атанасова

Публикувано в Uncategorized, Арт ревю с етикети , . Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *