Д-р Гатев в очакване на единицата

Тандемът д-р Галентин Гатев – Йово Панчев застава зад новия проект на д-р Гатев В очакване на единицата, представен от 16 ноември до 15 декември в Гьоте институт в София. Произведението-изложба, както го определя кураторът Йово Панчев, е изпитание за сетивата, особено на онези, които подхождат скептично към формите на неконвенционалното изкуство.

Постер от изложбата „В очакване на единицата“

Д-р Гатев е лаконичен в избора на изразни средства. Представя черен екран със светлинна проекция на чертеж – план на асансьорна шахта. Техническата скица последователно променя своето местоположение от хоризонтала към вертикала и обратно. Ритъмът създава впечатление, че хоризонталата се отделя с лекота от равнината и се появява по вертикала. Монотонно, повтарящо се движение, което наподобява преместване на стрелката на часовник напред-назад. Има две опции – или часовникът е развален, или времето е спряло. И ако допуснем, че второто не е възможно, то остава да повярваме, че има „грешка в системата“.

Из изложбата на д-р Гатев „В очакване на единицата“, снимка: Лора Атанасова

Някак естествено е потърсена асоциация с координатната система, където отправната точка съответства на 0 (нула) и натрупванията по хоризонтала не водят до изменение по вертикала. Фокусът върху нулата се засилва от модел на четири асансьорни врати, чиито дисплеи генерират ниво на етаж „0“, „00“, „000“ и „0000“. Дисплеите кореспондират с екрана срещу тях и подчертават конфликтната ситуация между хоризонталата – несъстоятелните опити за промяна и вертикалата, която по интуитивен път тегли в посока нагоре.

Д-р Гатев. Снимка от откриването на изложбата „Кукла-униформа“, 2015. Автор: Антонио Георгиев Хаджихристов

Д-р Гатев поставя пропаст между нулата и единицата в контекста на изкуството и се стреми да обясни ситуацията чрез разпознаваеми механизми и измеренията на пространството. Творческата позиция манифестира, че мултиплицирането на нулата не води до качествени изменения и отделни форми на израз в изкуството се задъхват в опитите да предават актуални и смислени послания. Критичната оценка за несъстоятелния процес на развитие насочва към схващането, че посредствените натрупвания и количествените показатели са без всякаква стойност.

Изложбата „В очакване на единицата“ е пореден акт от страна на автора, чрез който да изобличи слабостите на някои прояви в областта на изкуството. Сякаш това не е достатъчно, но културата е притисната омаломощена в задънена улица и е неспособна да визуализира изход или възход. Д-р Гатев я олицетворява с образа на съдник без власт („Ако културата имаше повече власт, би осъдила изкуството на смърт!“). Задачата на зрителите е да преценят дали тезата е аргументирана убедително с избора само на две оси или, предвид многопластовата природа на изкуството, би могла да се разгърне чрез по-отворена схема.

Кураторът Йово Панчев е изчерпателен в анализа на визуалния материал и посланието е недвусмислено, но паралелно с това е оставена вратичка за философско и естетическо осмисляне от страна на публиката.

Д-р Галентин Гатев е роден през 1960 г. Лекар със специализация в областта на дермовенерологията. Автор и колекционер от деветдесетте години. От 1996 участва в международни форуми, сред които Manifesta 2 (Люксембург), SITE Santa Fe (САЩ), Documenta Detroit, (САЩ), Изложби в IFA-Berlin и Künstlerwerkstatt, Мюнхен, Германия. През 2010 г. Д-р Гатев започва да осъществява мащабни солови проекти в различни столични пространства. „Колоритът задължителен“ в Credo Bonum е придружена от каталог-монография от Руен Руенов, следват изложбата „Другият аромат“ в НХГ (2010), „Картините се поставят върху стените“ в НХА – галерия Академия (2012), „Спорадична бифокалност“ (с участието на Rassim, Станислав Памукчиев и Венцислав Занков) в САМСИ (2013), „Noli me tangere“ в пространството на Московска 11 (2013), „Кукла-униформа“ в Credo Bonum (2015).

Автор: Лора Атанасова

Заглавно изображение: Из изложбата на д-р Гатев „В очакване на единицата“, снимка: Лора Атанасова

Публикувано в Арт ревю с етикети , , , . Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *