„Дневниците на Балтазар“ – Изложба – живопис и скулптура на Атанас Хранов

 

За индришето и мъдростта…

В началото на месец септември в галерия „Филипополис“ в Пловдив се откри новата изложба на Атанас Хранов „Дневниците на Балтазар“.

Като продължение на предишните две изложби „Халдейците“ и „Чайниците на Балтазар“, тази изложба отново ни въвежда в приказния и чистосърдечен свят на халдейците – народ, който умеел да мечтае и да материализира мечтите си, по думите на художника. Техните възгледи за живота и космоса са едно безкрайно вдъхновение и упование за „магическия реализъм“, който обгръща творбите.

„Халдейски портрет III”

„Халдейски портрет III”

Надникваме вече в дневниците на цар Балтазар и поемаме по пътя на неговите разкази. Атанас Хранов ни пренася в свят, в който жизнен мотив е стремежът към красивото, доброто, смисленото и хармоничното. Именно този вътрешен порив към усъвършенстване на личния, а така и на околния свят, са в основата на разказите-пътешествия.

„Дневниците – Фрагмент III”

„Дневниците – Фрагмент III”

Устойчива връзка с тези съкровени светове се явява образът на чайника с идеята за неговите магични свойства. Атанас Хранов избира именно него като символ на уют, омиротворение и откъсване от земния и угнетен свят.

„Халдейски портрет I”

„Халдейски портрет I”

Отново в картините се появяват и верните спътници в магично-реалистичните пътешествия – симпатичните животинки с цигара в уста, които непоколебимо „пазят“ портите на щастието… А какво пуши например заекът в една от последните картини на Атанас Хранов – ами, индрише!

За какво ви напомня индришето, неговият сладко омаен мирис и ароматът му в сладкото от сливи? Не ви ли напомня за миговете на безметежно спокойствие и уют в дома на баба ви? Когато е направила чай в стария семеен чайник…

sdc18681

Скулптурите с чайници също отпращат към други измерения и пластове на съзнанието, където въображението е достигнало космоса и неговите тайнства. Учат ни, свързват ни с извечни истини, които всеки сам за себе си открива. Припомнят същини, изправят погледа, а така и душата, нагоре – към надземните и надчовешки пространства.

Поредицата от трите изложби за халдейците и техния цар Балтазар озариха и изпълниха с надежда вътрешните светове на мнозина от нас. Атанас Хранов, воден от дадения му мисионерски порив да разказва за доброто и красивото, успя да облагороди и усмихне импулса към човечност и хармония с околния свят – реалния и въображаемия.

sdc18679

Творбите му носят послане за мъдрост и разказват за вечното пътуване към нея… Навсякъде са вплетени неслучайни знаци, символи и метафори. Надигането срещу пошлостта и меркантилността на ежедневието ни понася към „другото живеене“ и неговите уроци.

А в най-новите си картини Атанас Хранов въвежда красивия и чист митичен образ на еднорога, който пък препраща към нови измерения с нови разкази… нови пътувания, към които, вярвам, ще се присъединим съвсем скоро.

„Възможен пейзаж“ / “Recuperatio terrae sanctae” („Пътуване към Светите земи“)

„Възможен пейзаж“ / “Recuperatio terrae sanctae” („Пътуване към Светите земи“)

Разгледайте изложбата „Дневниците на Балтазар“ до 30-ти септември в галерия Филипополис, Пловдив.

Изложбата е част и от програмата на НОЩ Пловдив 2016 – 23 и 24 септември (http://night.bg/)

* Заглавно изображение: Атанас Хранов, „Фабрика за индрише“

За Теодора Константинова

Родена 1990 г., град София. Завършила съм бакалавърска и магистърска степен по Изкуствознание в Нов български университет. Един семестър прекарах и в Мюнхен, Германия, а в момента започвам работа по докторската си теза. Интересите ми са свързани с новото и съвременното българско изкуство, видяно от гледна точка на чуждестранния контекст. Вълнува ме кураторската дейност, участвала съм в организирането на някои изложби и фестивали до момента. (Сред които „Паметници на съвременното“ в галерия Credo Bonum (София, 2012 г.) и Sofia Underground (2014 г.)). Към заниманията ми досега се включва и работата с деца в областта на историята на изкуството към „Детски университет НБУ“. Мои текстове са публикувани в сп. „Следва“ и LiterNet.
Публикувано в Арт ревю. Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.